Hvordan bedømmer vi elevernes praktiske arbejde i billedkunst til daglig? Hvordan bedømmer vi til eksamen? Lærer og censor siger ofte: ”Vi var forbavsende enige om de fleste præstationer” - og dette indgår i vores opfattelse af, at eksamen er rigtig og retfærdig. Men er der ikke i høj grad tale om en ubevidst konsensus? Kan vi som lærere formulere præcist, hvad vi forventer, eleverne skal kunne vise i deres udstilling? Kan vi som censorer sige os fri for at justere vores bedømmelse efter, hvad vores indtryk er af undervisningens niveau og krav? Bogen er skrevet på baggrund af et udviklingsarbejde i faget, hvor en arbejdsgruppe valgte at behandle det bekendtgørelsesfastsatte billedkunstprojekt. Projektet er placeret centralt i vurderingen af elevens udstilling til eksamen, og på obligatoriske hold spiller projektet ofte en vigtig rolle i karaktergivningen. Arbejdsgruppen har afprøvet forskellige projektarbejdsformer og skriver om deres erfaringer, og i materialet er der flere eksempler på opgaveformuleringer, kravslister og evalueringsformer, som lægger vægt på, at kravet til processen og produktet skal være gennemsigtigt for eleverne. Endvidere indeholder bogen internationale eksempler på evaluering af praktisk arbejde i billedkunstundervisning.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Projektarbejde og evaluering i billedkunst i gymnasiet og hf
Forfatter(e)
Lisa Laursen
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie 2001 (39)
Genre
Rapport
Omfang, antal sider
76
Udgivelsesår
2001
Praktisk-æstetiske fag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.