Problemorienteret projektarbejde er en central del af profilen for htx (det tekniske gymnasium), ikke mindst teknologiprojekterne hvor eleverne gennem uger eller måneder i grupper fremstiller et produkt og i en rapport redegør for de faglige valg og det tekniske og naturvidenskabelige indhold i projektet. I artiklen diskuterer vi på baggrund af interview med elever og lærere og observationer af undervisning de vanskeligheder eleverne møder med hensyn til gruppeprocessen. Vanskelighederne diskuteres med fokus på projektarbejdet, og vi peger på handlemuligheder for lærerne i balancen mellem tydeligere struktur og fortsat stor elevindflydelse på proces og indhold.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Projektarbejde på htx
Forfatter(e)
Lars Ulriksen & Henriette T. Holmegaard
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
MONA 2008 (2), s. 28-48
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
21
Udgivelsesår
2008
Merkantile fag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.