Siden oplysningstiden har der været stillet spørgsmålstegn ved effekten af prøver og eksaminer. Debatten har overvejende haft to omdrejningspunkter, nemlig for det første, om ikke eksamen var medvirkende til, at undervisningen mistede noget af sin naturlige dynamik, og for det andet, hvad der blev målt. Studentereksamen er en ekstern vurdering af en persons kvalifikationer, kompetencer og almendannelse, hvor det første naturligt nok er lettere at måle end det sidste. Eksamensbeviset er et vigtigt dokument, der skal være udtryk for en ensartet kvalitet, uanset hvor den er aflagt, og som spiller en afgørende rolle for studentens mulighed for at vælge en videregående uddannelse. Af bl.a. disse grunde har eksamen altid haft en central placering i uddannelsesdebatten.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Prøver og eksamen - norm og udfordring - set i et historisk perspektiv
Forfatter(e)
Harry Haue
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2000 (4)
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2000
Almen didaktik og pædagogik
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.