Forskningsdatabase
Abstract

Strategisk, faglig og pædagogisk ledelse i gymnasieskolen er på få år blevet en påtrængende udfordring, der udspiller sig i forlængelse af om­ fattende aktuelle reformer og på baggrund af en institutionel historie præget af stor kontinuitet. Også inter­nationalt har diskussionen om ledelse af uddannelsesinstitutioner de seneste 20 år været præget af forandringer, hvis rationale på mange måder har brudt med de fagprofessionelles egen organisering og værdier. En stabil, fagbureaukratisk organise­ring er blevet udfordret af et nyt sty­ringsregime, der stiller helt nye krav om (selv)styring på skolerne, intern teamorganisering og nye lærerroller med fokus på selvledelse og helhedsan­svar. Det gælder i udpræget grad det al­mene gymnasium, som i modsætning til erhvervsskolerne stort set har været uberørt af omfattende modernise­ringstiltag i de seneste 25 år. De fleste andre offentlige velfærdsinstitutioner har undergået omfattende ændringer, både strukturelt og styrings og ledel­sesmæssigt.

Fakta
Titel
Reformer & Ledelse
Forfatter(e)
Dorthe Pedersen
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Ledelse 2010, s. 5-16
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
11
Udgivelsesår
2010

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.