Strategisk, faglig og pædagogisk ledelse i gymnasieskolen er på få år blevet en påtrængende udfordring, der udspiller sig i forlængelse af om fattende aktuelle reformer og på baggrund af en institutionel historie præget af stor kontinuitet. Også internationalt har diskussionen om ledelse af uddannelsesinstitutioner de seneste 20 år været præget af forandringer, hvis rationale på mange måder har brudt med de fagprofessionelles egen organisering og værdier. En stabil, fagbureaukratisk organisering er blevet udfordret af et nyt styringsregime, der stiller helt nye krav om (selv)styring på skolerne, intern teamorganisering og nye lærerroller med fokus på selvledelse og helhedsansvar. Det gælder i udpræget grad det almene gymnasium, som i modsætning til erhvervsskolerne stort set har været uberørt af omfattende moderniseringstiltag i de seneste 25 år. De fleste andre offentlige velfærdsinstitutioner har undergået omfattende ændringer, både strukturelt og styrings og ledelsesmæssigt.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Reformer & Ledelse
Forfatter(e)
Dorthe Pedersen
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Ledelse 2010, s. 5-16
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
11
Udgivelsesår
2010
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.