Forskningsdatabase
Abstract

I foråret 2023 indledte vi, Center for Gymnasieforskning på SDU, et samarbejde med Region Hovedstaden om at undersøge en række ungdomsuddannelsers mulighed for at øge ansøgertal og fastholde elever på uddannelsen. Forud for dette var der en række poliske beslutninger, som havde stor betydning for ungdomsuddannelsernes betingelser: 0-optag på en række skoler, en ny elevfordelingsaftale, der blev forhandlet på plads i 2022, mens som lidt senere i 2023 blev rullet tilbage. Det var temmelig tumultariske år for skolerne og ganske vanskelige betingelser og vilkår for en række ungdomsuddannelser at bedrive skole og rekrutere elever under. Projektet ’Rekrutering & Fastholdelse’ kom i stand i samarbejde med Region Hovedstaden og seks skoler: Hvidovre Gymnasium, Høje-Taastrup Gymnasium, Herlev Gymnasium og HF, Lyngby Gymnasium – U/NORD, NEXT Sydkysten og Ørestad Gymnasium. Formålet med projektet var at undersøge, hvad skolerne selv kunne gøre for at øge ansøgertal og førsteprioritetsansøgere samt fastholde de elever, der mødte op på skolen. Samtdig var formålet at belyse, hvilke strukturelle og demografiske forhold skolerne ikke kunne påvirke, og hvilken indflydelse disse forhold havde på rekrutering og fastholdelse. I undersøgelsen finder vi frem. l, at skolerne yder et stærkt og kvalificeret arbejde med at rekrutere og fastholde elever igennem iværksate. ltag og strategier. Vores undersøgelse viser også, hvilke. ltag der især har et stort poteniale, og hvordan tiltag yderligere kan skærpes eller justeres. Vi finder frem l en række tværgående temaer, der har betydning for skolernes rekrutering og fastholdelse. Dem kan man læse meget mere om i rapporten. Hvis man ikke kan vente med at læse om, hvilke udviklingsmuligheder og perspekiver vi fandt, kan man gå. l konklusionen og læse en opsummering dér. For at få den fulde forståelse og argumenterne bag opsummeringen, anbefaler vi dog at læse rapporten i sin helhed.

Fakta
Titel
Rekruttering & Fastholdelse - Region hovedstaden, rapport om gymnasier med skæv elevsammensætning og vigende søgning
Forfatter(e)
Anke Piekut, Ane Qvortrup
Udgiver
Center for Gymnasieforskning, Syddansk Universitet
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
64
Udgivelsesår
2023

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.