Forskningsdatabase
Abstract

Denne artikel handler specifikt om forholdet mellem de gymnasiale fag historie og samfundsfag og mere generelt om den dynamik, som kan iagttages i udviklingen af fag. Alle fag har en basis som de på en eller anden måde afspejler. Det interessante ved forholdet mellem historie og samfundsfag er, at de to fag til dels har en fælles basis i form af samfunds- og statsudviklingen nationalt og internationalt; begge har udviklet sig i forhold til forandringer i denne basis, som har stillet nye krav i form af nyt stof og varetagelse af nye funktioner i uddannelsessystemet, og disse udviklinger er foregået i et spil mellem fagene, en didaktiseringsproces.

Fakta
Titel
Samfundsfag – en uddifferentiering i og en udfordring til historiefaget
Forfatter(e)
Torben Spanget Christensen
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2012 (9)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
19
Udgivelsesår
2012

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.