Frede V. Nielsen peger i sin artikel i denne udgivelse “Sammenlignende fagdidaktik: Genstandsfelt, perspektiver og dimensioner” på, at en fagdidaktisk sammenligning er en sammenligning mellem fag i mange henseender, og at sammenlignende fagdidaktik i et forskningsperspektiv derfor må forstås som en bestræbelse på at undersøge og forstå forskelle og ligheder mellem fag i et didaktisk perspektiv. Ellen Krogh peger i sin artikel i denne udgivelse på den centrale betydning, spørgsmålet om rekontekstualisering har for fagdidaktikken. Jeg vil, med reference til de to artikler, her se på et konkret potentiale ved en sammenlignende fagdidaktisk tilgang – spørgsmålet om muligheden for at ’oversætte’ et fagdidaktisk koncept fra et fag til et andet som en rekontekstualisering. De oprindelige artikler om SFD kan læses her.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Sammenlignende fagdidaktik – om muligheden for at ’oversætte’ et fagdidaktisk koncept
Forfatter(e)
Finn Holst
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2013 (7)
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
7
Udgivelsesår
2013
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.