Forskningsdatabase
Abstract

Artiklen fokuserer på de ændringer, der blev indført med gymnasiereformen i 2005, og hvordan disse har påvirket fagene og deres indbyrdes samspil. Reformen fastholdt de traditionelle fag, men indførte samtidig krav om interdisciplinært samarbejde og en ny sammenhængsfaktor. Dette skaber en spænding mellem klassisk faglighed (Modus 1) og en mere anvendelsesorienteret, interdisciplinær tilgang (Modus 2). Artiklen diskuterer, hvordan reformen blev præget af forskellige diskurser – reformpædagogik, kompetence, præstation og kanon – som hver især har påvirket undervisningens fokus og struktur. Resultatet er en kompleks og til tider problematisk kombination af traditionelle fag og samspilsfag, der skaber udfordringer for både lærere og elever. Artiklen efterlyser en teoretisk ramme til at forstå og håndtere disse nye problemstillinger.

Fakta
Titel
Sammenlignende fagdidaktik på systemisk og kognitivt grundlag med udgangspunkt i fagligt samspil i gymnasiet
Forfatter(e)
Peter Kaspersen
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2011 (7)
Genre
Forskningskriftsartikel
Omfang, antal sider
24
Udgivelsesår
2011

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.