Artiklen fokuserer på de ændringer, der blev indført med gymnasiereformen i 2005, og hvordan disse har påvirket fagene og deres indbyrdes samspil. Reformen fastholdt de traditionelle fag, men indførte samtidig krav om interdisciplinært samarbejde og en ny sammenhængsfaktor. Dette skaber en spænding mellem klassisk faglighed (Modus 1) og en mere anvendelsesorienteret, interdisciplinær tilgang (Modus 2). Artiklen diskuterer, hvordan reformen blev præget af forskellige diskurser – reformpædagogik, kompetence, præstation og kanon – som hver især har påvirket undervisningens fokus og struktur. Resultatet er en kompleks og til tider problematisk kombination af traditionelle fag og samspilsfag, der skaber udfordringer for både lærere og elever. Artiklen efterlyser en teoretisk ramme til at forstå og håndtere disse nye problemstillinger.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Sammenlignende fagdidaktik på systemisk og kognitivt grundlag med udgangspunkt i fagligt samspil i gymnasiet
Forfatter(e)
Peter Kaspersen
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2011 (7)
Genre
Forskningskriftsartikel
Omfang, antal sider
24
Udgivelsesår
2011
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.