Forskningsdatabase
Abstract

Rapporten, der er et tendensanalytisk forskningsprojekt, har to mål. For det første at generere empirisk-analytisk viden om sociale inklusions- og eksklusionsmekanismer, der gør sig gældende på HF & VUC. For det andet at tilbyde skolen i almindelighed og lærerne i særdeleshed et vokabular, der kan skærpe deres kritiske sans for at kunne beskrive, analysere og håndtere inklusions-/eksklusionsproblematikker i praksis på nye og anderledes måder. Rapporten stiller således spørgsmålene: Hvilke diskurser gør sig gældende i lærernes og kursisterne tale og hand­linger på HF & VUC FYN – og med hvilke mulige sociale inklusions­ og eksklusionskonsekvenser?

Fakta
Titel
Social inklusion/eksklusion i tale og handling på HF & VUC
Forfatter(e)
Dion Rüsselbæk Hansen
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, Nr. 90
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
96
Udgivelsesår
2012

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.