Projektet ”Digital informationsforsyning i gymnasieskolen” blev skabt, fordi en gruppe gymnasielærere savnede videnskabelige ressourcer målrettet deres elever, særligt i forbindelse med elevernes større skriftlige opgaver. Og forskere har for længst fastslået, at det i det 21. århundrede ikke længere er nok at kunne læse og skrive. Der er behov for en høj grad af informationskompetence, dvs. elevernes evne til at søge, samle, strukturere og sammenligne information med henblik på at omsætte information til viden (Holm m.fl., 2010), så eleverne ikke udelukkende deltager i den stigende grad af Googlization (Vaidhyanathan, 2011). I det øjemed er Google nemlig ikke tilstrækkeligt, da eleverne ikke får den nødvendige information, som de har brug for i deres uddannelse. Dette projekt repræsenterer et forsøg på en løsning af dette problem ved at introducere Søgebrønden; en online database hvor en række videnskabelige artikler er stillet til rådighed fra anerkendte internationale forlag. Eleverne kan der finde kvalitetssikret materiale i form af videnskabelige ressourcer til deres opgaver og uddannelse helt overordnet. Det har desværre ikke været muligt at få inddraget danske forlag i projektet, hvilket betyder, at artiklerne alle er på engelsk og kun sparsomt omhandler danske forhold.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
"Søgebrønden"
Forfatter(e)
Anette Grønning og Bjarke Schønwandt Mortensen
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik (112)
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
96
Udgivelsesår
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.