Forskningsdatabase
Abstract

Projektet ”Digital informationsforsyning i gymnasieskolen” blev skabt, fordi en gruppe gymnasielærere savnede videnskabelige ressourcer målrettet deres elever, særligt i forbindelse med elevernes større skriftlige opgaver. Og forskere har for længst fastslået, at det i det 21. århundrede ikke længere er nok at kunne læse og skrive. Der er behov for en høj grad af informationskompetence, dvs. elevernes evne til at søge, samle, strukturere og sammenligne information med henblik på at omsætte information til viden (Holm m.fl., 2010), så eleverne ikke udelukkende deltager i den stigende grad af Googlization (Vaidhyanathan, 2011). I det øjemed er Google nemlig ikke tilstrækkeligt, da eleverne ikke får den nødvendige information, som de har brug for i deres uddannelse. Dette projekt repræsenterer et forsøg på en løsning af dette problem ved at introducere Søgebrønden; en online database hvor en række videnskabelige artikler er stillet til rådighed fra anerkendte internationale forlag. Eleverne kan der finde kvalitetssikret materiale i form af videnskabelige ressourcer til deres opgaver og uddannelse helt overordnet. Det har desværre ikke været muligt at få inddraget danske forlag i projektet, hvilket betyder, at artiklerne alle er på engelsk og kun sparsomt omhandler danske forhold.

Fakta
Titel
"Søgebrønden"
Forfatter(e)
Anette Grønning og Bjarke Schønwandt Mortensen
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik (112)
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
96
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.