Forskningsdatabase
Abstract

Gymnasiereformens forestilling om almendannelse er dels uklar, dels dybt traditionel. Reformen er som sådan et eksempel på, at det er blevet sværere at sige, hvad almendannelse er. For at kunne sige noget om hvilke fag og hvilket stof der danner, må man første vide hvad dannelse er i dag og hvilke idealer vor tids almendannelse er orienteret efter.  Artiklen giver et socialanalytisk bud på disse problematikker. Dannelse idag må for det første opfattes som selvdannelse, fordi dannelse i højere grad foregår på individets præmisser. Dannelsesidealet kan for det andet bestemmes som det æstetiske ideal 'det interessante', da dette som en stemning er et ubestemt og orienterende ideal. På denne baggrund skal der for det tredie gives et bud på otte nye og tidssvarende almendannende fag: De to naturvidenskabelige fag kosmologi og evolutionsteori, de to samfundsvidenskabelige fag idéhistorie og samtidsanalyse, de to humanvidenskabelige fag tekstanalyse og kulturanalyse samt de to 'filosofiske fag' filosofi og dannelsesteori.

Fakta
Titel
Stoffet der danner - Selvdannelse, almendannelse og det interessante
Forfatter(e)
Lars Geer Hammershøj
Udgiver
Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag
Udgivelse
I: Dannelse mellem subjektet og det almene
Genre
Bidrag til antologi
Omfang, antal sider
25
Udgivelsesår
2006

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.