Denne artikel giver et indblik i, hvordan henholdsvis piger og drenge på hhx oplever deres uddannelse. Herunder hvilke fag de typisk interesserer sig for, og hvilke undervisnings- og arbejdsformer de foretrækker. Især fokuserer artiklen dog på de forskellige strategier, som piger og drenge benytter sig af for at klare sig godt i deres uddannelse. Artiklen bygger på resultater fra forskningsprojektet ’Læringsmiljø på hhx – kvaliteter og udfordringer’, som for nyligt gennemførtes i et samarbejde mellem Center for Ungdomsforskning og Danske Erhvervsskoler. Projektet har fokus på pædagogikken og læringsmiljøet på hhx set fra elevernes perspektiv, og det analyserer de styrker, udfordringer og dilemmaer, som hhx står overfor nu og i fremtiden. Projektet bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt alle landets hhx-elever, interview med 61 hhx-elever, 21 lærere og 3 ledere samt observationer på tre handelsgymnasier, der blev foretaget i 2008 og 2009.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Strategiske drenge og flittige piger
Forfatter(e)
Rikke Brown og Arnt Louw Vestergaard
Udgiver
Center for Ungdomsforskning
Udgivelse
Ungdomsforskning 2010 (3&4)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
7
Udgivelsesår
2010
Unge og uddannelse
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.