Forskningsdatabase
Abstract

Gymnasieelever gør brug af Facebook til andet og mere end sociale udvekslinger. De benytter sig af elevdrevne Facebookgrupper til at udveksle studierelevante informationer, som eksempelvis lektiehjælp. Det kan forsker Christian Dalsgaard konkludere på baggrund af sin undersøgelse af fem elevdrevne Facebookgrupper i gymnasiet. De elevdrevne Facebookgrupper adskiller sig fra de kommunikationsredskaber som skolen almindeligvis benytter sig af som kontaktflade mellem lærer og elev. Dalsgaard ønskede at undersøge brugen af Facebook til studierelevant kommunikation i elevdrevne grupper, udenfor skolen. På baggrund af undersøgelsen vurderer han klart, at eleverne gerne vil bruge sociale medier, oftest Facebook, til uddannelsesmæssige formål. Resultaterne af undersøgelsen peger på, at der er et uddannelsesmæssigt potentiale i elevernes brug af Facebookgrupper til studerelateret udveksling. Resultaterne af undersøgelsen viser, at mere end 80% af de adspurgte elever bruger Facebook som kommunikationsværktøj i forbindelse med deres skolearbejde og hele 67% ‘næsten hele tiden’ benytter sig af sociale medier til skolerelevante opgaver.

Fakta
Titel
Students’ use of Facebook for peer-to-peer learning
Forfatter(e)
Christian Dalsgaard
Udgiver
Proceedings of the 9th International Conference on Networked Learning
Udgivelse
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
8
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.