Gymnasieelever gør brug af Facebook til andet og mere end sociale udvekslinger. De benytter sig af elevdrevne Facebookgrupper til at udveksle studierelevante informationer, som eksempelvis lektiehjælp. Det kan forsker Christian Dalsgaard konkludere på baggrund af sin undersøgelse af fem elevdrevne Facebookgrupper i gymnasiet. De elevdrevne Facebookgrupper adskiller sig fra de kommunikationsredskaber som skolen almindeligvis benytter sig af som kontaktflade mellem lærer og elev. Dalsgaard ønskede at undersøge brugen af Facebook til studierelevant kommunikation i elevdrevne grupper, udenfor skolen. På baggrund af undersøgelsen vurderer han klart, at eleverne gerne vil bruge sociale medier, oftest Facebook, til uddannelsesmæssige formål. Resultaterne af undersøgelsen peger på, at der er et uddannelsesmæssigt potentiale i elevernes brug af Facebookgrupper til studerelateret udveksling. Resultaterne af undersøgelsen viser, at mere end 80% af de adspurgte elever bruger Facebook som kommunikationsværktøj i forbindelse med deres skolearbejde og hele 67% ‘næsten hele tiden’ benytter sig af sociale medier til skolerelevante opgaver.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Students’ use of Facebook for peer-to-peer learning
Forfatter(e)
Christian Dalsgaard
Udgiver
Proceedings of the 9th International Conference on Networked Learning
Udgivelse
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
8
Udgivelsesår
Almen didaktik og pædagogik
Unge og uddannelse
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.