Nærværende rapport undersøger begrebet studiekompetencer og profilfagene teknologi og teknik på HTX og erhvervsøkonomi og afsætning på HHX. I del 1 undersøges begrebet ’studiekompetencer’ og med baggrund i erfaringerne fra Aalborg universitets problemorienterede pædagogik og et hermeneutisk perspektiv udvikles et studiekompetencebegreb, der lægger vægt på fagenes tradition, elevernes dannelse og elevernes evne til selv at producere ny viden. I anden del undersøges profilfagene teknologi og teknik for HTX og erhvervsøkonomi og afsætning for HHX og profilfagenes mulighed for at hjælpe eleverne med at tilegne sig studiekompetencer. Dette gøres gennem analyser af bekendtgørelser, vejledninger, og andet skriftligt materiale, samt samtaler med elever lærer på fire gymnasier og elevernes skriftlige arbejde. I rapporten konkluderes det at der er gode muligheder for at eleverne udvikler de ønskede studiekompetencer og videre konkluderes det at der er gode muligheder for udvikle profilfagene yderligere, så de i endnu større omfang kan leve op til målene om studiekompetencer.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Studiekompetencer i de erhvervsgymnasiale uddannelser - en undersøgelse af studiekompetencer i HHX og HTX uddannelserne, med særlig henblik på uddannelsernes profilfag
Forfatter(e)
Lars Bo Henriksen
Udgiver
Institut for Planlægning, Aalborg Universitet
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
59
Udgivelsesår
Almen didaktik og pædagogik
STEM-fag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.