I denne artikel sættes fokus på de ofte uhensigtsmæssige strategier, som lærerne anvender i forbindelse med karaktergivning. Artiklen er tænkt som et forskningsbaseret oplæg til en selvreflekterende diskussion blandt lærerne (i teamet) om, hvordan de kan håndtere arbejdet med bedømmelse, så det får en positiv effekt for elevernes læring. Jeg vil argumentere for at forholdet mellem bedømmelse og læring kan gøres frugtbart, hvis der arbejdes systematisk med tilbagekobling (feedback) og udvikling af elevernes evne til selvvurdering.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Tænker du: Åh nej - nu skal eleverne have karakterer igen?
Forfatter(e)
Torben Spanget Christensen
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
GymPæd 2.0, 2009 (2), s. 1-4
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
4
Udgivelsesår
2009
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.