Forskningsdatabase
Abstract

I denne artikel sættes fokus på de ofte uhensigtsmæssige strategier, som lærerne anvender i forbindelse med karaktergivning. Artiklen er tænkt som et forskningsbaseret oplæg til en selvreflekterende diskussion blandt lærerne (i teamet) om, hvordan de kan håndtere arbejdet med bedømmelse, så det får en positiv effekt for elevernes læring. Jeg vil argumentere for at forholdet mellem bedømmelse og læring kan gøres frugtbart, hvis der arbejdes systematisk med tilbagekobling (feedback) og udvikling af elevernes evne til selvvurdering.

Fakta
Titel
Tænker du: Åh nej - nu skal eleverne have karakterer igen?
Forfatter(e)
Torben Spanget Christensen
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
GymPæd 2.0, 2009 (2), s. 1-4
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
4
Udgivelsesår
2009

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.