De gymnasiale uddannelser skulle fra 2010 udbyde tilbud til de mest talentfulde elever. Det vil sige til de elever, der i et eller flere fag er så dygtige og interesserede, at de kan blive blandt skolens bedste, hvis de udfordres på den rigtige måde. I denne rapport undersøges det, hvordan det går med talentindsatsen på de gymnasiale uddannelser med henblik på at skitsere udbredelse af og forskelle i de gymnasiale uddannelsers talentindsatser samt afdække muligheder og udfordringer. Undersøgelsen giver desuden en række fremadrettede anbefalinger, som kan bruges som inspiration for den fremtidige talentindsats. Undersøgelsen bygger på en spørgeskemaundersøgelse udsendt til rektorerne på alle danske gymnasiale uddannelser samt en kvalitativ case-undersøgelse på fire skoler.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Talentudvikling på de gymnasiale uddannelser. Tilrettelæggelse og erfaringer
Forfatter(e)
Bente Bjørnholt, Karine Iversen og Kaja Justesen
Udgiver
Det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd (VIVE)
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
61
Udgivelsesår
Almen didaktik og pædagogik
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.