Forskningsdatabase
Abstract

De gymnasiale uddannelser skulle fra 2010 udbyde tilbud til de mest talentfulde elever. Det vil sige til de elever, der i et eller flere fag er så dygtige og interesserede, at de kan blive blandt skolens bedste, hvis de udfordres på den rigtige måde. I denne rapport undersøges det, hvordan det går med talentindsatsen på de gymnasiale uddannelser med henblik på at skitsere udbredelse af og forskelle i de gymnasiale uddannelsers talentindsatser samt afdække muligheder og udfordringer. Undersøgelsen giver desuden en række fremadrettede anbefalinger, som kan bruges som inspiration for den fremtidige talentindsats. Undersøgelsen bygger på en spørgeskemaundersøgelse udsendt til rektorerne på alle danske gymnasiale uddannelser samt en kvalitativ case-undersøgelse på fire skoler.

Fakta
Titel
Talentudvikling på de gymnasiale uddannelser. Tilrettelæggelse og erfaringer
Forfatter(e)
Bente Bjørnholt, Karine Iversen og Kaja Justesen
Udgiver
Det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd (VIVE)
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
61
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.