Lars Ulriksen og Henriette T. Holmegaards artikel “Projektarbejde på htx – erfaringer og udfordringer i projektvejledningen” (MONA, 2008 (2)) fokuserer i højere grad på at afklare nogle af de problematikker man støder på i teknologifaget, end på en egentlig undersøgelse af sammenhængene bag. Her er det nok nødvendigt med andre metoder og et mere fokuseret undersøgelsesdesign. Artiklen problematiserer særligt undervisningens svage rammesætning og klassifikation, gruppeprocesserne hvor eleverne tilsyneladende låses fast i bestemte funktioner og roller samt vejledningen. Jeg vil kommentere dette fra et praktikerperspektiv og foreslå fremtidige fokuspunkter for forskning i faget. Jeg vil altså tillade mig at stille endnu flere spørgsmål og håbe at nogen vil besvare dem på et empirisk grundlag. Lars Ulriksen og Henriette T. Holmegaards oprindelige artikel kan læses her.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Teknologifaget – succes og udfordringer
Forfatter(e)
Kresten Cæsar Torp
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
MONA 2008 (3), s. 76-80
Genre
Kommentarartikel
Omfang, antal sider
5
Udgivelsesår
2008
Merkantile fag
Praktisk-æstetiske fag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.