Kan det antages, at det øgede frafald på erhvervsuddannelserne kan mindskes, hvis eleverne allerede fra grundskolen er forberedt på undervisning, tekster og literacyformer, der findes på EUD? Det spørgsmål stiller forsker Bettina Buch i sin afhandling. Hun peger på forskning, som påviser at udover sociale og faglige kompetencer, har elevernes kompetencer indenfor literacy også indflydelse på gennemførelsen af en ungdomsuddannelse. Bettina Buch arbejder desuden ud fra en forskningsbaseret antagelse om, at samfundet er nødt til at redefinere, hvilke kompetencer man forventer, unge skal have, for at kunne begå sig i fremtidens samfund.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Tekster og genrer på erhvervsuddannelserne - med særligt henblik på overgangen fra grundskole til erhvervsuddannelse
Forfatter(e)
Bettina Buch
Udgiver
Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet
Udgivelse
Genre
Ph.d.-afhandling
Omfang, antal sider
374
Udgivelsesår
Almen didaktik og pædagogik
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.