Forskningsdatabase
Abstract

Kan det antages, at det øgede frafald på erhvervsuddannelserne kan mindskes, hvis eleverne allerede fra grundskolen er forberedt på undervisning, tekster og literacyformer, der findes på EUD? Det spørgsmål stiller forsker Bettina Buch i sin afhandling. Hun peger på forskning, som påviser at udover sociale og faglige kompetencer, har elevernes kompetencer indenfor literacy også indflydelse på gennemførelsen af en ungdomsuddannelse. Bettina Buch arbejder desuden ud fra en forskningsbaseret antagelse om, at samfundet er nødt til at redefinere, hvilke kompetencer man forventer, unge skal have, for at kunne begå sig i fremtidens samfund.

Fakta
Titel
Tekster og genrer på erhvervsuddannelserne - med særligt henblik på overgangen fra grundskole til erhvervsuddannelse
Forfatter(e)
Bettina Buch
Udgiver
Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet
Udgivelse
Genre
Ph.d.-afhandling
Omfang, antal sider
374
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.