Hvordan bliver man klogere på verden? I denne sammenhæng taler jeg ikke om hele verden, men om den verden, der har været i centrum for Erik Dambergs professionelle liv, og som jeg har været en del af siden efteråret 2000. Altså pædagogikum. Og jeg taler ikke om alting i forbindelse med pædagogikum, men om kandidaternes skriveopgaver til kurserne og om prøven i teoretisk pædagogikum (ofte blot kaldet teopæd-opgaven). Mit særlige fokus er den fagdidaktiske udfordring. Det har altid været centralt for Erik, hvordan kandidaterne i teopæd-opgaven kan reflektere deres undervisningspraksis med udgangspunkt i relevant teori og med henblik på pædagogisk og didaktisk udvikling. Erik har altid peget på, at denne refleksion både skal være almendidaktisk og fagdidaktisk. Stof og begreber fra både de almendidaktiske kurser og de fagdidaktiske kurser skal sættes i arbejde, når kandidaten reflekterer over et undervisningsforløb fra sin praksis på skolen. Og da der skulle skrives ny studieordning for teoretisk pædagogikum i 2014, købte Erik straks ideen om, at kandidaterne på det første kursus – almendidaktik 1 – skal præsenteres for og diskutere et alment fagdidaktisk begrebsapparat, som er komplementært med og kan komme i dialog med det almen- didaktiske begrebsapparat. Kandidaterne kan tage dette dobbelte begrebsapparat med sig til praksis på skolen, til de fagdidaktiske kurser og til teopæd-opgaven. Og det er vigtigt. Så længe jeg kan huske tilbage (og i denne forbindelse går min hukommelse tilbage til foråret 2001), har det været et tema på censormøderne, at det fag- didaktiske ikke har været godt nok integreret i teopæd-opgaverne. Problemet har som sagt haft Eriks bevågenhed, og han har gentagne gange sagt, at det var noget, jeg måtte overveje nærmere. Så det har jeg sat mig for at gøre i denne artikel.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Teopæd-opgaven og den fagdidaktiske udfordring
Forfatter(e)
Peter Hobel
Udgiver
Institut for kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik nr. 100, s. 141-163
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
22
Udgivelsesår
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.