Forskningsdatabase
Abstract

Artiklen indeholder responskommentarer til Aase Ebbensgaards og Torben Spanget Christensens artikler. Mine kommentarer til de to anførte artikler om henholdsvis samfundsfag og historie og forholdet mellem disse to fag tager udgangspunkt i fagenes historie, idet synspunktet er, at denne historie viser afgørende sider af fagenes kamp for ikke blot at overleve, men også via en bestemt didaktisering at kunne markere sig i en hensigtsmæssig modernisering af både samfundsengagementet og etableringen af forbindelsen mellem traditionen/fortiden og fremtiden. Denne fagudvikling præger også fagenes didaktiske positioner i dag, og det centrale spørgsmål her er da, hvem der i særlig grad påvirkede hvem og i hvilken retning?

Fakta
Titel
To fag i et symbiotisk konkurrenceforhold
Forfatter(e)
Harry Haue
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2012 (9)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
10
Udgivelsesår
2012

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.