Artiklen indeholder responskommentarer til Aase Ebbensgaards og Torben Spanget Christensens artikler. Mine kommentarer til de to anførte artikler om henholdsvis samfundsfag og historie og forholdet mellem disse to fag tager udgangspunkt i fagenes historie, idet synspunktet er, at denne historie viser afgørende sider af fagenes kamp for ikke blot at overleve, men også via en bestemt didaktisering at kunne markere sig i en hensigtsmæssig modernisering af både samfundsengagementet og etableringen af forbindelsen mellem traditionen/fortiden og fremtiden. Denne fagudvikling præger også fagenes didaktiske positioner i dag, og det centrale spørgsmål her er da, hvem der i særlig grad påvirkede hvem og i hvilken retning?
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
To fag i et symbiotisk konkurrenceforhold
Forfatter(e)
Harry Haue
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2012 (9)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
10
Udgivelsesår
2012
Almen didaktik og pædagogik
Humaniora og samfundsfag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.