Forskningsdatabase
Abstract

Undersøgelsen beskriver og analyserer det valg af uddannelse (eller arbejde), som elever i 9. klasse har foretaget. Valget søges dels forklaret ved inddragelse af en række faktuelt betonende oplysninger om de unges sociale baggrund, dels ved brug af en række holdningsmæssige tilkendegivelser, som søges sammenfattet i mål, der inddeler de unge i forskellige persontyper. Rapporten bygger på dataindhentet ved 9.klasse-elevers selvudfyldning af et spørgeskema (under kyndig vejledning af SFI's interviewer). Knap 2.000 elever på private og offentlige skoler besvarede dette skema. Det svarer til 85 pct. af samtlige elever i de udvalgte klasser. Desuden afgav klasselæreren nogle få vurderinger angående den enkelte elevs faglige og sociale niveau i klassen.

Fakta
Titel
Uddannelse efter 9. klasse
Forfatter(e)
Dines Andersen
Udgiver
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI)
Udgivelse
Genre
Rapport
Omfang, antal sider
205
Udgivelsesår
1997

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.