Undersøgelsen beskriver og analyserer det valg af uddannelse (eller arbejde), som elever i 9. klasse har foretaget. Valget søges dels forklaret ved inddragelse af en række faktuelt betonende oplysninger om de unges sociale baggrund, dels ved brug af en række holdningsmæssige tilkendegivelser, som søges sammenfattet i mål, der inddeler de unge i forskellige persontyper. Rapporten bygger på dataindhentet ved 9.klasse-elevers selvudfyldning af et spørgeskema (under kyndig vejledning af SFI's interviewer). Knap 2.000 elever på private og offentlige skoler besvarede dette skema. Det svarer til 85 pct. af samtlige elever i de udvalgte klasser. Desuden afgav klasselæreren nogle få vurderinger angående den enkelte elevs faglige og sociale niveau i klassen.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Uddannelse efter 9. klasse
Forfatter(e)
Dines Andersen
Udgiver
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI)
Udgivelse
Genre
Rapport
Omfang, antal sider
205
Udgivelsesår
1997
Unge og uddannelse
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.