Forskningsdatabase
Abstract

Denne artikel har til hensigt at præsentere spørgsmål der har at gøre med evaluering af undersøgelsesbaseret undervisning og læring inden for naturfag, med særlig opmærksomhed rettet mod at vurdere alle effekter på elevernes udbytte i naturfag. Da mange af disse spørgsmål har med karakteren af undersøgelsesbaseret læring at gøre, begynder artiklen med en diskussion af hvad undersøgelse er, af hvad undersøgelsesbaseret undervisning er, og af begrundelserne for at benytte denne. Anden del omhandler spørgsmål om implementering og de vanskeligheder der er ved at vurdere effekten af ændringer på ét område af elevernes erfaringer når der er så mange andre ting der influerer på deres læring. Tredje del ser på nogle spørgsmål om evalueringsdesign. Den fjerde ser på nogle cases med evalueringsundersøgelser der kaster lys over nogle af disse spørgsmål, og det fører frem til sidste afsnit som ser på veje videre frem.

Fakta
Titel
Udvikling og evaluering af undersøgelsesbaseret undervisning
Forfatter(e)
Wynne Harlen
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
MONA 2011 (3), s. 46-70
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
25
Udgivelsesår
2011

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.