Forskningsdatabase
Abstract

Rapporten er delrapport seks ud af i alt seks delrapporter, som præsenterer resultatet af undersøgelsen af udviklingen i faglighed i gymnasiet gennem de seneste 50 år. Denne rapport konkluderer på projektets analyser og resultater og trækker nogle tråde på tværs af fagenes udvikling. Rapporten er bygget op efter undersøgelsens tre forskningsspørgsmål: 1. Hvad karakteriserer udviklingen i gymnasieelevernes viden, færdigheder og kompetencer, herunder i balancen mellem viden, færdigheder og kompetencer indenfor Dansk A, Engelsk A, Matematik A og Fysik A? 2. Hvad karakteriserer udviklingen i undervisningen i Dansk A, Engelsk A, Matematik A og Fysik A mht. viden, færdigheder og kompetencer, herunder i balancen mellem viden, færdigheder og kompetencer i undervisningens indhold? 3. Hvad karakteriserer det aktuelle niveau i danske gymnasieelevers grundlæggende viden, færdigheder og kompetencer indenfor Dansk A, Engelsk A, Matematik A og Fysik A?

Fakta
Titel
Udviklingen af fagligheden i gymnasiet
Forfatter(e)
Ane Qvortrup og Anders Kruse Ljungdalh
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, særnummer, 2018
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
71
Udgivelsesår
2018

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.