Forskningsdatabase
Abstract

Strukturelle og pædagogiske fornyelser bl.a. som led i Udviklingsprogrammet for fremtidens ungdomsuddannelser (Undervisningsministeriet 1999) har i de senere år medført et fokusskift hvad angår problemstillinger vedrørende undervisningsudvikling i de gymnasiale uddannelser. Fra at være en aktivitet, der fortrinsvis planlægges, gennemføres og evalueres af læreren individuelt, bliver det i stigende omfang aktiviteter, der foregår på gruppe- og organisationsniveau. Deraf følger, at undervisningsudvikling i stadigt større omfang må forstås som og knyttes an til processer set på niveau af skolen som organisation. I en sådan overgang gør der sig naturligt nok en række problemer gældende. En del af disse er af mere teknisk art og vil umiddelbart kunne løses – andre stikker imidlertid dybere, og en løsning af disse vil sandsynligvis forudsætte nye kundskaber og færdigheder blandt lærere og ledere. Denne rapport er et resultat af et forskningsprojekt finansieret af Undervisningsministeriet. Det er rapportens sigte at bidrage med viden til løsning af disse grundlæggende problemstillinger.

Fakta
Titel
Udviklingsprojekter som læringsrum
Forfatter(e)
Jens Dolin, Erik Lauersen, Peter Henrik Raae & Ulla Senger
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet; Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet; Uddannelsesvidenskab, Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet; University College Nordfyn
Udgivelse
Gymnasiepædagogik Nr. 54
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
232
Udgivelsesår
2005

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.