Denne delrapport samler de kvantitative resultater fra undersøgelsen ’Forsøg med brobygning i folkeskolen’, som omhandler unges overgang fra grundskole til uddannelse eller arbejde. I undersøgelsen har vi fulgt 1200 unge på folkeskoler spredt over hele landet fra de gik i 8. klasse frem til i dag, hvor de er startet enten på en ungdomsuddannelse, i 10. klasse, i arbejde eller andet (2004-2006). Metodisk er undersøgelsen gennemført ved brug af kvalitative og kvantitative metoder. Den har fundet sted i forbindelse med en række forsøg med brobygning mellem grundskole og ungdomsuddannelse, og har overordnet haft til formål at afdække hvad, der påvirker unges uddannelsesvalg. Undersøgelsen er finansieret af Undervisningsministeriet, og der er indtil videre udgivet en midtvejsrapport ”Niende klasse og hvad så?”. Konkret baserer rapporten sig på resultaterne fra undersøgelsens 2. runde, som består af; (1) En opfølgende spørgeskemaundersøgelse med 689 elever (i 10. klasse, på ungdomsuddannelse, i arbejde eller andet) (2) Kvalitative geninterviews med 25 elever (i 10. klasse, på ungdomsuddannelse, eller i arbejde). (3) Kvalitative interviews med 10 unge i 10. klasse samt på ungdomsuddannelse (4) 4 gruppeinterviews med forældre, unge og vejledere (i alt 26 personer). Hovedvægten i resultatrapporten er lagt på resultaterne fra det kvantitative materiale.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Unge ét år efter niende klasse - Anden delrapport om unges uddannelsesvalg og overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse og arbejde
Forfatter(e)
Mette Pless og Noemi Katznelson
Udgiver
Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet
Udgivelse
Genre
Rapport
Omfang, antal sider
52
Udgivelsesår
Uddannelse og samfund
Unge og uddannelse
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.