Forskningsdatabase
Abstract

Undervisning i naturvidenskab indeholder, i stigende grad, spørgsmål omkring værdier og etik. Denne artikel undersøger hvorvidt naturfagslærere bør og kan udforske værdier og etik i deres timer. Artiklen er oversat fra engelsk hvor den er publiceret som et kapitel i bogen “The ASE guide to Secondary Science” (Wood-Robinson, 2006). Mary Ratcliffe var for nylig i Danmark hvor hun holdt foredrag på de tre konferencer “Fremtidens Naturfag” afholdt af Amtscentrene med titlen “Changes in the curriculum– the concern for students’ uptake of science world wide”. Foredraget handlede om tilgange til undervisning i “the nature of science” med særlig vægt på hvordan vi kan hjælpe elever med at forholde sig til sociale og etiske problemer i moderne naturvidenskab.

Fakta
Titel
Værdier og etik i naturfaglig undervisning
Forfatter(e)
Mary Ratcliffe
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
MONA 2006 (4), s. 56-65
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
10
Udgivelsesår
2006

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.