I forbindelse med de senere års stærke uddannelsespolitiske fokus på, at alle unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse, er der igangsat en lang række initiativer i grundskolen, i overgangen til og på ungdomsuddannelserne samt særlige tiltag og tilbud målrettet udsatte unge i f.eks. Ungdommens Uddannelses-vejledning (herefter UU-vejledningen), på jobcentre mm. I 2007 iværksatte KL og Undervisningsministeriet projektet Ungdomsuddannelse til alle (UTA). Målsætningen var sammen med en række kommuner frem til 2010 at udvikle nye metoder og organiseringer, der kan få flere unge til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Først er 17 kommuner (UTA 1) gået i gang med at udvikle og udbygge deres indsats på området – og i 2008 er endnu 22 kommuner fulgt efter (UTA 2): Denne rapport udgør del II af en erfaringsopsamling på UTAkommunernes arbejde. Rapporten opregner ikke alle initiativer, der er i gang, men beskriver en række forskelligartede initiativer i de deltagende kommuner. I udvælgelsen af initiativer er der lagt vægt på UTA-kommunernes egne bud på projekter, der ’gør en forskel’, koblet med den forskningsmæssige viden omkring hvad der spiller en rolle i relation til at skabe flere uddannelsesmuligheder til unge. Formålet med erfaringsopsamlingen er at give landets kommuner, uddannelsesinstitutioner, vejledningsinstanser m.m. inspiration til , hvordan man kan gribe det videre arbejde med unge og uddannelse an.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Vejen mod de 95 pct.: En erfaringsopsamling fra projektet "Ungdomsuddannelse til alle" (2)
Forfatter(e)
Noemi Katznelson, Susanne Murning og Mette Pless
Udgiver
Kommunernes Landsforening
Udgivelse
Genre
Rapport
Omfang, antal sider
60
Udgivelsesår
Uddannelse og samfund
Unge og uddannelse
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.