Uffe Thomas Jankvist (UTJ), IMFUFA, Roskilde Universitet, har i martsnummeret af MONA en artikel om “Den matematikhistoriske dimension i undervisning– gymnasialt set”. Konklusionen på artiklen er i korthed at undervisningen i matematikhistorie i gymnasiet i bedste fald lever op til formålet om “matematikhistorie som mål” gennem en illustrationstilgang som reducerer området til “anekdote- og julefortælling”. Når matematikfaget og historiefaget skal arbejde sammen, opstår der dog ofte problemer som bunder i at vi som faglærere ikke kender det andet fag ret godt. Det er ikke sikkert at historiefaget vil opfatte noget som interessant bare fordi det foregik “i gamle dage”, ligesom det heller ikke er sikkert at matematikfaget vil opfatte en periode som interessant bare fordi der er “noget at regne på”. Uffe Thomas Jankvists oprindelige artikel kan læses her.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Vi mangler gode matematikhistoriske materialer
Forfatter(e)
Marianne Kesselhahn
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
MONA 2008 (2), s. 80-82
Genre
Kommentar
Omfang, antal sider
3
Udgivelsesår
2008
STEM-fag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.