Forskningsdatabase
Abstract

Uffe Thomas Jankvist (UTJ), IMFUFA, Roskilde Universitet, har i martsnummeret af MONA en artikel om “Den matematikhistoriske dimension i undervisning– gymnasialt set”. Konklusionen på artiklen er i korthed at undervisningen i matematikhistorie i gymnasiet i bedste fald lever op til formålet om “matematikhistorie som mål” gennem en illustrationstilgang som reducerer området til “anekdote- og julefortælling”. Når matematikfaget og historiefaget skal arbejde sammen, opstår der dog ofte problemer som bunder i at vi som faglærere ikke kender det andet fag ret godt. Det er ikke sikkert at historiefaget vil opfatte noget som interessant bare fordi det foregik “i gamle dage”, ligesom det heller ikke er sikkert at matematikfaget vil opfatte en periode som interessant bare fordi der er “noget at regne på”. Uffe Thomas Jankvists oprindelige artikel kan læses her.

Fakta
Titel
Vi mangler gode matematikhistoriske materialer
Forfatter(e)
Marianne Kesselhahn
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
MONA 2008 (2), s. 80-82
Genre
Kommentar
Omfang, antal sider
3
Udgivelsesår
2008

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.