Efter gymnasiereformen i 2005 og strukturreformen i 2007 er de danske gymnasier blevet selvstændige og konkurrerende enheder. Reformerne lægger op til en intern opstramning, og der sker formelt en koncentration af beslutningskompetence. Det sker både for at sikre ‘forvaltningslinjernes’ gennemslag og for at styrke skolens mulighed for at optræde som strategisk enhed. Det kan derfor umiddelbart forekomme paradoksalt, at der samtidig med såvel ekstern som intern opstramning kan konstateres ikke kun en stigende differentiering af de forskellige skolers måde at organisere sig på, men også en stigende fragmentation på de enkelte skoler. Med udgangspunkt i nyinstitutionel organisationsteori giver dette kapitel et bud på, hvordan man kan forstå de spændinger og paradokser i skolernes organisation, der synes forstærkede efter reformerne, og hvordan de forsøges håndteret af skolerne. Udviklingen peger i retning af en stadig større mangfoldighed i organiseringen af gymnasiet.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Vi samler og vi spreder
Forfatter(e)
Lars Frode Frederiksen
Udgiver
Klim
Udgivelse
I: Der styres for vildt - Om paradokser i styring af pædagogik, s. 79-97.
Genre
Bidrag til antologi
Omfang, antal sider
19
Udgivelsesår
2012
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.