Forskningsdatabase
Abstract

De faglige målsætninger for faget almen studieforberedelse på stx omfatter både mål angående metodeanvendelse og mål, der drejer sig om meta-metodiske refleksioner. Begge typer af mål såvel som koblingen mellem dem er afgørende i forhold til bestræbelsen om at tværfaglighed skal være en fremtrædende del af faget. De egentligt tværfaglige mål for faget knytter sig ganske vist først og fremmest til kravene om meta-metodisk refleksion, men kendskabet til de faglige metoder er en betingelse for at den meta-metodiske refleksion kan foregå på en meningsfuld måde. Selvom både anvendelsen af faglige metoder og de meta-metodiske refleksioner i elevernes projektarbejde skal foregå i forhold til en sag, er der imidlertid en risiko for, at der ikke bliver nogen egentlig sammenhæng mellem metodeanvendelse og meta-metodiske refleksioner. Problemet opstår, fordi eleven kan belyse sin sag alene ved hjælp af sine fag-faglige metoder, så de meta-metodiske refleksioner for den enkelte elev kommer til at fremstå som irrelevante og vanskelige at integrere i arbejdet med sagen. For at modvirke denne situation har vi udviklet den videnskabelige basismodel som en ramme, eleverne kan arbejde ud fra i forbindelse med deres projekter. Det er en model, hvis effekt man forholdsvis let vil kunne undersøge i forhold til elevernes opfyldelse af de faglige mål med faget, så man på en enkel måde vil kunne opbygge et empirisk grundlag for at vurdere modellens brugbarhed.

Fakta
Titel
Videnskabsteoretisk refleksion som grundlaget for tværfagligt arbejde i almen studieforberedelse
Forfatter(e)
Esben Nedenskov Petersen og Caroline Schaffalitzky de Muckadell
Udgiver
Nordidactia
Udgivelse
Nordidactia - Journal of Humanities and social science education, 2014 (1), s. 21-40
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
21
Udgivelsesår
2014

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.