Denne afhandling handler om matematiks identitet som fag i den danske almene gymnasieskole. Afhandlingen tager sit afsæt i en formodning om, at netop forskellige forståelser af hvad fagets identitet er, er en væsentlig kilde til konflikter mellem fagets aktører og til friktion på feltet som helhed overfor forsøg på at gennemføre små og store forandringer i fagets indhold. Afhandlingen konstruerer derfor begrebet , som dækkende over et helhedssyn på hvilke objekter og problemstillinger der kan behandles selvstændigt i faget. Fagidentiteter for matematik er således en mangfoldig størrelse, som eksisterer i mange forskellige varianter. En fagidentitet er kendetegnet ved at der er fordelt tyngde mellem hvert af disse tyngdepunkter. Variationen mellem forskellige fagidentiteter udgøres altså teoretisk af variationer i tyngden i de forskellige tyngdepunkter. Summen af tyngde i tyngdepunkter i en dimension udgør dimensionens samlede tyngde. Der gennemføres analyser af fagidentiteter knyttet til det danske almene gymnasiums ma-tematikfags højeste niveau. Det sker for systemet i fire forskellige reformperioder: 1935, 1961, 1988 og 2005. For de to tidligste perioder analyseres lærebogssystemerne af hhv. Andersen og Mogensen (1942) og Kristensen og Rindung (1962). For den aktuelle periode analyseres to lærebogssystemer af Carstensen, Frandsen og Studsgaard (2007, 2010) samt af Clausen, Schomacker og Tolnø Endvidere er gennemført en undersøgelse blandt matematikundervisere på det almengymnasiale område. På grundlag af en spørgeskemaundersøgelse udsendt til ca. 500 matematikundervisere, som er besvaret fuldt af 135 respondenter og delvist af 64 respondenter - dvs. 199 i alt. Gymnasiematematikfagets fagidentitet Kasper Bjering Søby Jensen 2016 Afhandlingens hovedkonklusion er at gymnasiematematikfaget gennem alle undersøgte tider har været domineret af en fagidentitet med størst tyngde i færdighedstræning og derudover også i . Over tid har ræsonneret retfærdiggørelse fået stadig mindre tyngde, mens anvendelses- og metadimensionen gradvist fylder mere og mere. Det er endvidere konkluderet at der ikke blandt undervisere kan identificeres fagidentiteter der fuldstændig afviser anvendelsesdimensionen. Men en del uenighed om fordeling af tyngde inden for denne dimension eksisterer. Afhandlingen konkluderer endvidere at begrebet fagidentitet har noget virkeligt at sige om matematikfaget og bidrager til at forklare modstand mod forandringer i faget. I forlængelse heraf diskuteres perspektiverende muligheder for gennem fagkulturen og fagets infrastruktur at arbejde med udvik-ling af matematikunderviseres fagidentiteter.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Gymnasiematematikfagets fagidentitet
Forfatter(e)
Kasper Bjering Søby Jensen
Udgiver
Institut for Naturvidenskab og Miljø, Roskilde Universitet
Udgivelse
Genre
Ph.d.-afhandling
Omfang, antal sider
254
Udgivelsesår
STEM-fag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.