Teksten handler om udviklingen og mangfoldigheden inden for fagdidaktisk forskning og uddannelse, både i Danmark og internationalt. Den beskriver, hvordan fagdidaktik balancerer mellem to spændingsfelter: fag og pædagogik samt teori og praksis. Forskellige institutioner og tilgange har enten vægtet den faglige eller den pædagogiske dimension, hvilket i nogle tilfælde har gjort fagdidaktikken enten for snæver eller for løsrevet fra fagets indhold. En central del af teksten præsenterer etableringen af et forskningsprogram i fagdidaktik på DPU i 2009, med særligt fokus på "sammenlignende fagdidaktik". Dette felt søger at sammenligne forskellige undervisnings- og uddannelsesfag for at skabe fælles forståelse af deres pædagogiske potentiale uden at miste deres individualitet. Målet er at opbygge en struktur for komparative studier, der undersøger ligheder og forskelle mellem fag og deres didaktiske dimensioner.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Sammenlignende fagdidaktik: Genstandsfelt, perspektiver og dimensioner
Forfatter(e)
Frede V. Nielsen
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2011 (7)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
22
Udgivelsesår
2011
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.