At give gymnasiet strategiske mål praktiske ben at gå på – det er emnet for dette projekt, der blev gennemført over to år fra primo 2012 til ultimo 2013. Nærmere bestemt skal projekt give viden om, hvordan man mere systematisk end det ofte er tilfældet kan udvikle læreres og lederes kompetencer, så visioner og mål om pædagogisk-didaktisk udvikling bliver til opgaver, og så opgaver kan konkretiseres i projekter, der kan implementeres. I den forstand reflekterer projektet det øgede konkurrencepres mellem skolerne og dermed det øgede strategiske pres på det enkelte gymnasium efter selvejereformen i 2007. Projektet foregik i et netværk mellem tre gymnasier, Helsingør Gymnasium, Hvidovre Gymnasium og HF samt Torbjerg Gymnasium – en netværksdannelsen med henblik på at udnytte forskelligheden blandt gymnasier, der på visse punkter har sammenlignelige strategiske udfordringer. Projektet er dels henvendt på gymnasierne selv, dels på den gymnasiale omverden. Hvordan styrker man gymnasiers evne til at arbejde mere systematisk og struktureret med pædagogisk udvikling formuleret i en strategi for skolen? Hvilke krav stiller det til lærere og ledere? Svarene på spørgsmålene almengøres gennem den empiriske bearbejdning, så de udsiger noget om, hvordan læreres og lederes får viden om, indsigt i og evne til at håndtere udviklingsmæssige problemstillinger. I den henseende giver projektet bud på principper med hensyn til koncepter for efteruddannelse.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Strategisk udvikling i gymnasiale netværk
Forfatter(e)
Peter Henrik Raae
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Genre
Projektbeskrivelse
Omfang, antal sider
27
Udgivelsesår
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.