Forskningsdatabase
Abstract

At give gymnasiet strategiske mål praktiske ben at gå på – det er emnet for dette projekt, der blev gennemført over to år fra primo 2012 til ultimo 2013. Nærmere bestemt skal projekt give viden om, hvordan man mere systematisk end det ofte er tilfældet kan udvikle læreres og lederes kompetencer, så visioner og mål om pædagogisk-didaktisk udvikling bliver til opgaver, og så opgaver kan konkretiseres i projekter, der kan implementeres. I den forstand reflekterer projektet det øgede konkurrencepres mellem skolerne og dermed det øgede strategiske pres på det enkelte gymnasium efter selvejereformen i 2007. Projektet foregik i et netværk mellem tre gymnasier, Helsingør Gymnasium, Hvidovre Gymnasium og HF samt Torbjerg Gymnasium – en netværksdannelsen med henblik på at udnytte forskelligheden blandt gymnasier, der på visse punkter har sammenlignelige strategiske udfordringer. Projektet er dels henvendt på gymnasierne selv, dels på den gymnasiale omverden. Hvordan styrker man gymnasiers evne til at arbejde mere systematisk og struktureret med pædagogisk udvikling formuleret i en strategi for skolen? Hvilke krav stiller det til lærere og ledere? Svarene på spørgsmålene almengøres gennem den empiriske bearbejdning, så de udsiger noget om, hvordan læreres og lederes får viden om, indsigt i og evne til at håndtere udviklingsmæssige problemstillinger. I den henseende giver projektet bud på principper med hensyn til koncepter for efteruddannelse.

Fakta
Titel
Strategisk udvikling i gymnasiale netværk
Forfatter(e)
Peter Henrik Raae
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Genre
Projektbeskrivelse
Omfang, antal sider
27
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.