Aktuelt

Åben artikel fra GF #33: Reform af ungdomsuddannelserne

15.3.2025

”Vi slukker nogle unge menneskers drømme"

Reformen af ungdomsuddannelserne cementerer en lagdeling og et hierarki mellem ungdomsuddannelser, der vil gøre det sværere at blive mønsterbryder. De skærpede karakterkrav bliver en effektiv sorteringsmaskine, men hvorvidt reformen vil føre til mere ulighed, er fortsat et åbent spørgsmål.
Vi undersøger også og sætter tal på, hvilke elever det øgede karakterkrav til STX og HTX særligt vil ramme.
Interview med Ane Qvortrup, Jabok Bøje og Anders Hjort-Trolle.

Åben artikel fra GF#34

Elever skal lære at tænke matematik selv - ikke efterligne læreren

Vigtig viden fra masterprojekter

Ny skriftserie på vej

Nye værker til væggene?

Ekslusive kunsttryk om AI og mennesket

Vi kan lære af 70’ernes debat om lommeregneren

AI er langtfra første gang teknologien forstyrrer fagene og stiller spørgsmål.

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv, skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.