Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.
NY SKRIFTSERIE PÅ VEJ
Masterprojekter om gymnasiesektoren bobler af vigtig viden og værdifulde praksiserfaringer. Et nyt samarbejdet mellem Center for Gymnasie- og Erhvervsuddannelsesforskning på SDU og magasinet og forskningsdatabasen Gymnasieforskning sikrer, at langt flere i gymnasiesektoren får glæde af fund, perspektiver og løsninger fra masterprojekterne.
Hvert år lægger hundredevis af lærere og ledere fra danske gymnasier tusindvis af timer i at tage en master fra en af de mange masteruddannelser. Deres afsluttende masterprojekter behandler et væld af tendenser, udfordringer og muligheder på danske gymnasier. Desværre forbliver den store pool af viden fra masterprojekterne ofte hemmelig. Som del af et nyt samarbejde lancerer magasinet og forskningsdatabasen Gymnasieforskning og SDU’s Center for Gymnasieforskning nu i fællesskab en skriftserie, hvor gymnasielærere- og ledere kan dele praksiserfaringer og hovedkonklusioner fra deres masterprojekt med resten af sektoren. Det første nummer i skriftserien udkommer til efteråret.
”Alle de masterprojekter, der bliver skrevet hvert år, bygger på totalt solid viden, som med fordel kan nå ud til et bredere publikum. Jeg brænder for gymnasierne, og jeg synes, vi skal blive bedre til at samle og dele viden, somkan bruges til at udvikle ungdomsuddannelsessektoren,” siger professor Ane Qvortrup, som er leder af Center for Gymnasie- og Erhvervsuddannelsesforskning.
Masterprojekter opfanger tendenser
Gymnasieforskningschefredaktør Peder Holm-Pedersen har i flere år rumsteret med idéen om at givemasterprojekterne en tydeligere stemme:
”På masteruddannelserne genererer de studerende en praksisnær viden, som tager udgangspunkt i aktuelle problemstillinger, tendenser og udfordringer i sektoren. Hvor forskningen kan have lidt længere aftræk, er masterprojekterne ofte hurtigere på speederen og tættere på de ting, der foregår her og nu i sektoren. Skriftserien er et forsøg på i højere grad at få delt den værdifulde viden på tværs af skoler,” siger Peder Holm-Pedersen.
I skriftserien kan alle masterstuderende – uanset uddannelsessted – byde ind medartikelideer med udgangspunkt i deres afsluttende masterprojekt og deleproblem, tilgang, fund og løsninger med resten af sektoren.
I krydsfeltet mellem forskning, praksis og formidling
Håbet er, at det kan inspirere til yderligere skole- og undervisningsudvikling i gymnasiesektoren. Og måske også inspirere til nye forskningsprojekter, pointerer Ane Qvortrup:
”Der ermasser af solid viden og fænomener, som bliver foldet ud i masterprojekterne, som også kan inspirere forskere og føre til nye egentlige forskningsprojekter,”siger professoren, som er glad for samarbejdet med magasinet Gymnasieforskning.
”Samarbejdet er ret enestående, fordi det ligger i krydsfeltet mellem forskning, praksis og formidling. På Center for Gymnasie- og Erhvervsuddannelsesforskning er vi meget optagede af, hvordan vi formidler forskningen og får skabt dialog med sektoren. Og i forhold til den brede formidling kan magasinet Gymnasieforskning noget helt særligt,” siger Ane Qvortrup.
Det nye samarbejde mellem Center for Gymnasie- og Erhvervsuddannelsesforskning på SDU og magasinet og forskningsdatabasen Gymnasieforskning betyder også, at den forskningsdatabase, som Gymnasieforskning har drevet de sidste ti år, bliver opdateret og får nyt liv.
Har duskrevet eller er du ved at færdiggøre et masterprojekt, som andre i sektorenkan have glæde af, kan du sende forslag til en artikel ind til redaktionen@gymnasieforskning.dk og CGEF@sdu.dk
**
Magasin og forskningscenter styrker samarbejdet
Magasinet Gymnasieforskning og Center for Gymnasie- og Erhvervsuddannelsesforskning på SDU har indgået samarbejde om to specifikke ting:
1. Gymnasieforsknings forskningsdatabase
· På Gymnasieforskning.dk kan alle interesserede tilgå forskningsdatabasen, som giver et hurtigt og unikt overblik over dansk forskning med relevans for gymnasieskolen.
· Takketvære samarbejdet får databasen nu et løft og en solid opdatering.
2. En skriftserie som skal dele og udbrede viden fra master-projekter med relation til ungdomsuddannelserne, både gymnasiale- og erhvervsuddannelser.
· Skriftserien udgives både på tryk og digitalt.
· Den indeholder artikler med fund og hovedkonklusioner fra masterprojekter medrelation til de gymnasiale uddannelser.
· Alle med en master uanset uddannelsesinstitution er velkomne til at indsende artikler.
· Der er plads til 10-15 artikler på 10-12 sider hver i hver udgivelse.
· Skriftserien kan rekvireres på tryk og downloades gratis som pdf. Den sendes på tryk til alle abonnenter på magasinet Gymnasieforskning.
Elever skal lære at tænke matematik selv - ikke efterligne læreren
Tilbage til en kontant sortering af elever - om nyt karakterkrav og den nye epx.
Ekslusive kunsttryk om AI og mennesket
AI er langtfra første gang teknologien forstyrrer fagene og stiller spørgsmål.
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.