Lærerværelset

#11 Er vi ved at uddanne en generation af algebraiske analfabeter?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

Matematik er et fag, der giver mange gymnasieelever sved på panden. Faget har en høj dumpeprocent, og mange undervisere oplever, at matematikfaget har en række grundlæggende udfordringer.

For at blive klogere på, hvad matematikfaget fejler, og hvad der skal til for at fikse det, har Lærerværelset talt med to garvede matematiklærere: Anne Øhrstrøm, der er formand for Handelsgymnasiernes Matematiklærerforening og lærer ved Niels Brock, og Mikkel Rønne, der er formand for matematiklærerforeningen og lærer ved Gefion Gymnasium.

Anne og Mikkel var med i en ekspertgruppe, der har leveret en tyk rapport til Børne- og undervisningsministeriet, der sidste år satte gang i en matematikindsats for at styrke matematikundervisningen i grundskoler og på ungdomsuddannelser. Vi skal blandt meget andet tale om overgangsproblematikker, elevspredning, stoftrængsel og blackbox matematik.

Hvis du vil dykke mere ned i ekspertgruppens anbefalinger til at styrke matematikfaget, kan du læse mere i rapporten Fælles udvikling af matematik.

#11 Er vi ved at uddanne en generation af algebraiske analfabeter?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#25 Hvordan påvirker manosfæren dine elever, og hvad kan du gøre ved det?

#25 Hvordan påvirker manosfæren dine elever, og hvad kan du gøre ved det?

I denne episode kan du blive klogere på, hvad manosfæren er, og hvordan du kan have en konstruktiv samtale om køn, maskulinitet og ligestilling med dine elever.

#24 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvor meget skal man give af sig selv som gymnasielærer?

#24 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvor meget skal man give af sig selv som gymnasielærer?

Arbejdet med relationerne til eleverne fylder stadig mere i gymnasielærerjobbet - men hvor meget skal man egentlig give af sig selv?

#23  Hvordan oplever autistiske elever verden?

#23 Hvordan oplever autistiske elever verden?

Hvad vil det sige at leve med autisme, og hvad skal man som underviser være opmærksom på?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

"Analogiseringsdirektøren" - nostalgisk maskinstormer eller har han fat i den lange ende?

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

Hvordan kan man bruge brætspil til at forbedre elevernes gruppearbejde?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

Hvis vi skal fremme elevernes handlekompetence kræver det både pædagogisk og didaktiske muskler og tro på, at eleverne kan lære noget af deres egne erfaringer.

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.