Lærerværelset

#23 Hvordan oplever autistiske elever verden?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

Hvis du underviser i gymnasiet, er der en temmelig stor sandsynlighed for, at en eller flere af dine elever har en autismediagnose. I gennemsnit bliver 15 personer hver eneste dag udredt for autismespektrumforstyrrelse, og i skrivende stund har mindst 65.000 danskere en autismediagnose. Det svarer til 1,1 procent af befolkningen, men retter man fokus mod unge, er tallet næsten tre gange så høj (Autismeforeningen 2024).

Men hvad vil det egentlig sige at leve med autisme, og hvad kan man som underviser være opmærksom på, hvis man har elever med autisme? Det har Ditte Rose Andersen et kvalificeret bud på. Hun er autoriseret psykolog med speciale i autisme og stifter af Intensive Interaction Danmark, og så kender Ditte også diagnosen indefra. Hun har nemlig selv en autismediagnose.

Links til ting, vi nævner i episoden:

#23  Hvordan oplever autistiske elever verden?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#25 Hvordan påvirker manosfæren dine elever, og hvad kan du gøre ved det?

#25 Hvordan påvirker manosfæren dine elever, og hvad kan du gøre ved det?

I denne episode kan du blive klogere på, hvad manosfæren er, og hvordan du kan have en konstruktiv samtale om køn, maskulinitet og ligestilling med dine elever.

#24 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvor meget skal man give af sig selv som gymnasielærer?

#24 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvor meget skal man give af sig selv som gymnasielærer?

Arbejdet med relationerne til eleverne fylder stadig mere i gymnasielærerjobbet - men hvor meget skal man egentlig give af sig selv?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

"Analogiseringsdirektøren" - nostalgisk maskinstormer eller har han fat i den lange ende?

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

Hvordan kan man bruge brætspil til at forbedre elevernes gruppearbejde?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

Hvis vi skal fremme elevernes handlekompetence kræver det både pædagogisk og didaktiske muskler og tro på, at eleverne kan lære noget af deres egne erfaringer.

#19 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvordan udnytter vi kunstig intelligens i undervisningen uden at falde i fælderne?

#19 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvordan udnytter vi kunstig intelligens i undervisningen uden at falde i fælderne?

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.