Lærerværelset

#12 Er sproglig korrekthed danskfagets forsømte stedbarn?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

Noget tyder på, at det halter med den sproglige korrekthed i gymnasiet. Det er i hvert fald det indtryk, man får, når man læser tilbagemeldingerne fra censorkorpset og de frustrerede og næsten opgivende kronikker fra dansklærere, der med jævne mellemrum fylder spalterne i aviser og fagblade. For eksempel har Marianne Rathje, der er seniorforsker i Dansk Sprognævn, udråbt sproglig korrekthed til danskundervisningens forsømte stedbarn i en debatartikel i Dansklærerforeningens blad Dansknoter.

Claus Petersen underviser i dansk og engelsk på HF Centret Efterslægten, han er bestyrelsesmedlem i dansklærerforeningen, medlem af repræsentantskabet for Dansk Sprognævn, og så er han forfatter til flere undervisningsbøger - bl.a. om grammatik. Han køber ikke ind på dommedagsfortællingen, og han føler sig heller ikke overbevist om, at eleverne overhovedet bliver bedre til at skrive, hvis vi i højere grad retter fokus mod hullerne i osten. I stedet skal vi arbejde på at fremme elevernes skrivelyst, og så bør vi fuldstændig skrotte kommareglerne.

#12 Er sproglig korrekthed danskfagets forsømte stedbarn?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#23  Hvordan oplever autistiske elever verden?

#23 Hvordan oplever autistiske elever verden?

Hvad vil det sige at leve med autisme, og hvad skal man som underviser være opmærksom på?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

"Analogiseringsdirektøren" - nostalgisk maskinstormer eller har han fat i den lange ende?

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

Hvordan kan man bruge brætspil til at forbedre elevernes gruppearbejde?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

Hvis vi skal fremme elevernes handlekompetence kræver det både pædagogisk og didaktiske muskler og tro på, at eleverne kan lære noget af deres egne erfaringer.

#19 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvordan udnytter vi kunstig intelligens i undervisningen uden at falde i fælderne?

#19 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvordan udnytter vi kunstig intelligens i undervisningen uden at falde i fælderne?

#18 Steen Beck: Hvad kan 50 års gymnasiehistorie lære os om den kommende reform?

#18 Steen Beck: Hvad kan 50 års gymnasiehistorie lære os om den kommende reform?

En samtale om de store linjer i gymnasiets nyere historie - og om Bertel Haarder.

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv, skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.