Lærerværelset

#15 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvad er trivsel egentlig, og har de unge pludselig fået det bedre?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

I 'Lærerværelset læser' diskuterer et panel af gymnasielærere en aktuel artikel fra Magasinet Gymnasieforskning, og forskerne bag artiklen får også lov at blande sig. I den første udgave af 'Lærerværelset læser' udforsker værten Morten Gundel sammen  med en håndfuld garvede gymnasielærere fra Frederiksberg Gymnasium resultaterne af en ny undersøgelse fra Syddansk Universitet, der viser, at langt de fleste unge i gymnasiet faktisk har det ret godt. Det kan umiddelbart lyde som en mærkelig konklusion oven på et hav af undersøgelser, artikler og tv-programmer, der tegner det samme dystre billede af en presset ungdom, hvor alt for mange mistrives. Har de unge pludselig fået det bedre, og hvordan kan vi overhovedet forstå trivsel?

Medvirkende:

  • Heidi Larsen, lektor i matematik og fysik på Frederiksberg Gymnasium.
  • Jonas Kyhnæb, lektor i matematik og spansk på Frederiksberg Gymnasium.
  • Kim Vedel Pedersen, lektor i matematik og fysik på Frederiksberg Gymnasium.
  • Ane Qvortrup, professor og leder af Center for Gymnasieforskning på Syddansk Universitet.

#15 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvad er trivsel egentlig, og har de unge pludselig fået det bedre?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#23  Hvordan oplever autistiske elever verden?

#23 Hvordan oplever autistiske elever verden?

Hvad vil det sige at leve med autisme, og hvad skal man som underviser være opmærksom på?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

"Analogiseringsdirektøren" - nostalgisk maskinstormer eller har han fat i den lange ende?

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

Hvordan kan man bruge brætspil til at forbedre elevernes gruppearbejde?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

Hvis vi skal fremme elevernes handlekompetence kræver det både pædagogisk og didaktiske muskler og tro på, at eleverne kan lære noget af deres egne erfaringer.

#19 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvordan udnytter vi kunstig intelligens i undervisningen uden at falde i fælderne?

#19 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvordan udnytter vi kunstig intelligens i undervisningen uden at falde i fælderne?

#18 Steen Beck: Hvad kan 50 års gymnasiehistorie lære os om den kommende reform?

#18 Steen Beck: Hvad kan 50 års gymnasiehistorie lære os om den kommende reform?

En samtale om de store linjer i gymnasiets nyere historie - og om Bertel Haarder.

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv, skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.