Lærerværelset

#16 Skal vi droppe udfyldningsøvelserne og genopfinde grammatikundervisningen?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

De færreste lærere og elever eksploderer af glæde, når de hører ordet grammatikundervisning. Ofte består undervisningen af udfyldningsøvelser, hvor eleverne træner nutids-r og bøjninger isoleret fra den øvrige undervisning.

Kristine Kabel har et bud på, hvordan vi kan genopfinde grammatikundervisningen, så den bliver mere vedkommende og faktisk hjælper eleverne med at udvikle deres kommunikative kompetencer. Hun er lektor på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse på DPU, og sammen med fire kollegaer fra har hun skrevet bogen Grammatikdidaktik. Bogen bygger på resultaterne fra forskningsprojektet Gramma3, hvor de undersøgte grammatikundervisningen på syv danske skoler.

Anne-Marie Bach er danskvejleder og udskolingslærer på Trongårdsskolen, og hun var en af de undervisere, som Kristine og hendes kollegaer fulgte i deres forskningsprojekt.

I denne episode giver Kristine og Anne-Marie deres bud på, hvordan vi hjælper grammatikundervisningen ud af skammekrogen og giver den en hårdt tiltrængt overhaling.

#16 Skal vi droppe udfyldningsøvelserne og genopfinde grammatikundervisningen?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#23  Hvordan oplever autistiske elever verden?

#23 Hvordan oplever autistiske elever verden?

Hvad vil det sige at leve med autisme, og hvad skal man som underviser være opmærksom på?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

"Analogiseringsdirektøren" - nostalgisk maskinstormer eller har han fat i den lange ende?

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

Hvordan kan man bruge brætspil til at forbedre elevernes gruppearbejde?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

Hvis vi skal fremme elevernes handlekompetence kræver det både pædagogisk og didaktiske muskler og tro på, at eleverne kan lære noget af deres egne erfaringer.

#19 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvordan udnytter vi kunstig intelligens i undervisningen uden at falde i fælderne?

#19 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvordan udnytter vi kunstig intelligens i undervisningen uden at falde i fælderne?

#18 Steen Beck: Hvad kan 50 års gymnasiehistorie lære os om den kommende reform?

#18 Steen Beck: Hvad kan 50 års gymnasiehistorie lære os om den kommende reform?

En samtale om de store linjer i gymnasiets nyere historie - og om Bertel Haarder.

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv, skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.