Lærerværelset

#17 Hvordan får vi flere gymnasieelever til at vælge en professionsuddannelse?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

Hvad vil du være, når du bliver stor? Hvis du spørger en gennemsnitlig student, er der ikke mange, der svarer pædagog, sygeplejerske, folkeskolelærer eller socialrådgiver. For andet år i træk er søgningen til de store professionsuddannelser dalende, og samlet set er optaget faldet med 14 procent siden 2015.

Det forsøger projektet ”Faglig bro fra gymnasier til professionsuddannelser” at ændre på. I samarbejde med Københavns Professionshøjskole har fire gymnasier udviklet og testet en række undervisningsforløb, der anlægger en praksisfaglig vinkel på fagenes kernestof. Formålet med projektet er ikke overraskende at åbne elevernes øjne for professionsuddannelserne, men målgruppen er i høj grad også gymnasielærerne, som mere eller mindre ubevidst skubber eleverne i retning af de universiteter, som de selv er formet af.

Du kan læse mere om projektet i denne rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut, og på hjemmeside kan du downloade undervisningsplaner og materialer til alle forløbene.

Medvirkende:

  • Maja Bødtcher-Hansen, formand for Danske Gymnasier og rektor på Frederiksberg Gymnasium.
  • Louis Emil Clausen, studievejleder og lektor i idræt og psykolog på Frederiksberg Gymnasium.

#17 Hvordan får vi flere gymnasieelever til at vælge en professionsuddannelse?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#23  Hvordan oplever autistiske elever verden?

#23 Hvordan oplever autistiske elever verden?

Hvad vil det sige at leve med autisme, og hvad skal man som underviser være opmærksom på?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

"Analogiseringsdirektøren" - nostalgisk maskinstormer eller har han fat i den lange ende?

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

Hvordan kan man bruge brætspil til at forbedre elevernes gruppearbejde?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

Hvis vi skal fremme elevernes handlekompetence kræver det både pædagogisk og didaktiske muskler og tro på, at eleverne kan lære noget af deres egne erfaringer.

#19 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvordan udnytter vi kunstig intelligens i undervisningen uden at falde i fælderne?

#19 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvordan udnytter vi kunstig intelligens i undervisningen uden at falde i fælderne?

#18 Steen Beck: Hvad kan 50 års gymnasiehistorie lære os om den kommende reform?

#18 Steen Beck: Hvad kan 50 års gymnasiehistorie lære os om den kommende reform?

En samtale om de store linjer i gymnasiets nyere historie - og om Bertel Haarder.

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv, skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.