Lærerværelset

#18 Steen Beck: Hvad kan 50 års gymnasiehistorie lære os om den kommende reform?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

Steen Beck har beskæftiget sig med gymnasieskolen hele sit arbejdsliv, og ligesom de fleste andre i sektoren venter han i spænding på regeringens udspil til en ny gymnasiereform. For at forstå nutiden, er det som bekendt en god idé at kende fortiden, så mens vi venter på regeringen, kigger vi tilbage på de samfundsforandringer og politiske tovtrækkerier, der har formet den moderne gymnasieskole.

Medvirkede:
Steen Beck, forfatter og lektor ved Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab på Syddansk Universitet.

#18 Steen Beck: Hvad kan 50 års gymnasiehistorie lære os om den kommende reform?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#23  Hvordan oplever autistiske elever verden?

#23 Hvordan oplever autistiske elever verden?

Hvad vil det sige at leve med autisme, og hvad skal man som underviser være opmærksom på?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

"Analogiseringsdirektøren" - nostalgisk maskinstormer eller har han fat i den lange ende?

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

Hvordan kan man bruge brætspil til at forbedre elevernes gruppearbejde?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

Hvis vi skal fremme elevernes handlekompetence kræver det både pædagogisk og didaktiske muskler og tro på, at eleverne kan lære noget af deres egne erfaringer.

#19 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvordan udnytter vi kunstig intelligens i undervisningen uden at falde i fælderne?

#19 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvordan udnytter vi kunstig intelligens i undervisningen uden at falde i fælderne?

#17 Hvordan får vi flere gymnasieelever til at vælge en professionsuddannelse?

#17 Hvordan får vi flere gymnasieelever til at vælge en professionsuddannelse?

Kernefagligheden kan også pege i retning af pædagog og sygeplejerske - erfaringer fra et udviklingsprojekt, der bygger bro til professionsuddannelserne.

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv, skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.