Lærerværelset

#5 Er gymnasielærere egocentrerede og ledelsesresistente primadonnaer?

Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.

Sammenligner med gymnasielærere med den samlede arbejdsstyrke, finder man en overrepræsentation af primadonnaer. De bliver ofte stemplet som barnlige, hysteriske, egocentrerede og ledelsesresistente. Det er de ikke, hvis man spørger Helle Hedegaard Hein, der i en årrække har forsket i ledelse af fagprofessionelle og højtspecialiserede medarbejde - men de bliver ofte misforstået af deres omgivelser.

Helle har på baggrund af dybdeborende feltstudier lavet en arketypemodel, hvor primadonnaen får selskab af den introverte præstationstripper, den ekstroverte præstationstripper og pragmatikeren. I denne episode møder du de fire arketyper, og du bliver klogere på, hvad der skal til for, at de trives, og hvad deres ledere kan gøre for, at de præsterer bedst muligt.

Helle har lavet en e-bog, der introducerer dig til de fire arketyper, og her finder du også et oversigtsskema, så du kan holde styr på, hvem der er hvem. Hvis du vil grave et spadestik dybere, kan jeg på det varmeste anbefale Helles bog Primadonnaledelse - når arbejdet er et kald.

Helle omtaler undervejs bogen The Human Side of Enterprise som den bedste ledelsesbog, hun nogensinde har læst. Jeg nævner også et par bøger, nemlig Pseudoarbejde - Hvordan vi fik travlt med at lave ingenting af Anders Fogh Jensen og Dennis Nørmark samt Reaktionens tid – Konkurrencestaten mellem reform og reaktion af Ove Kaj Pedersen.

Jeg har lånt et klip fra Hele Danmarks Ghita fra 24Syv Dokumentar.

#5 Er gymnasielærere egocentrerede og ledelsesresistente primadonnaer?
Lyt via
QR kode, der henviser til Podcast siden på Gymnasieforskning.dk
Scan og lyt på mobilen
Scan koden med dit mobil-kamera og vælg din favorit afspiller.
#25 Hvordan påvirker manosfæren dine elever, og hvad kan du gøre ved det?

#25 Hvordan påvirker manosfæren dine elever, og hvad kan du gøre ved det?

I denne episode kan du blive klogere på, hvad manosfæren er, og hvordan du kan have en konstruktiv samtale om køn, maskulinitet og ligestilling med dine elever.

#24 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvor meget skal man give af sig selv som gymnasielærer?

#24 LÆRERVÆRELSET LÆSER: Hvor meget skal man give af sig selv som gymnasielærer?

Arbejdet med relationerne til eleverne fylder stadig mere i gymnasielærerjobbet - men hvor meget skal man egentlig give af sig selv?

#23  Hvordan oplever autistiske elever verden?

#23 Hvordan oplever autistiske elever verden?

Hvad vil det sige at leve med autisme, og hvad skal man som underviser være opmærksom på?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

#22 Har jeres gymnasium en analogiseringsstrategi?

"Analogiseringsdirektøren" - nostalgisk maskinstormer eller har han fat i den lange ende?

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

#21 Kan man spille sig til bedre gruppearbejde?

Hvordan kan man bruge brætspil til at forbedre elevernes gruppearbejde?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

#20 Hvordan gør vi vores elever mere handlekompetente?

Hvis vi skal fremme elevernes handlekompetence kræver det både pædagogisk og didaktiske muskler og tro på, at eleverne kan lære noget af deres egne erfaringer.

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.